Jeśli nie ma cię w sieci, to… nie istniejesz. W tym stwierdzeniu nie ma żadnej przesady. Podobnie zresztą jest z firmami. Jeśli dostaniemy od kogoś namiary na konkretnego fachowca, czy przedsiębiorstwo, to od razu sprawdzamy je w internecie. Przeglądamy, analizujemy i dopiero na tej podstawie decydujemy się na podjęcie ewentualnej współpracy. W zdecydowanej większości przypadków o sukcesie danej firmy decyduje digital marketing. Co kryje się pod tym pojęciem?
Digital marketing to najprościej mówiąc każda forma marketingu, która funkcjonuje w mediach cyfrowych – nie tylko w internecie, ale także w telefonii komórkowej. Cel jest jeden: dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców w możliwie najszybszy i najtańszy sposób.
Oczywiście internet odgrywa tu największą rolę. Sieć stanowi dla zdecydowanej większości społeczeństwa doskonałe miejsce, z którego możemy czerpać wiedzę o świecie. Jeśli nie możemy znaleźć strony internetowej, czy profilu w mediach społecznościowych danej firmy, to błyskawicznie zapala nam się lampka ostrzegawcza.
Działania digital marketingu można podzielić na następujące sekcje:
- SEO
To proces optymalizacji strony internetowej – poprzez między innymi wyselekcjonowanie fraz kluczowych – w taki sposób, aby zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie wygenerować ruch. Najprościej mówiąc, wpisując frazę w wyszukiwarkę otwieramy zazwyczaj pięć pierwszych pozycji, które nam się wyświetlają. SEO ma sprawić właśnie to, że nasza strona będzie wśród nich.
- PPC
Jest to forma reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci za kliknięcie w reklamę, a nie za samo jej wyświetlenie. Reklamując swoje produkty bądź usługi płacimy więc dopiero w momencie, gdy odbiorca rzeczywiście przejdzie na naszą witrynę internetową.
- SEM
Także i w tym przypadku chodzi o zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania (zarówno naturalnych, jak i płatnych) przy użyciu odpowiednio dobranych fraz lub słów kluczowych. Jest to termin jednak znacznie szerszy niż SEO. Zawiera bowiem nie tylko tak zwane pozycjonowanie, ale także wykupowanie płatnych miejsc, w których można zamieszczać reklamy. Najlepiej oba powyższe pojęcia określa równanie SEM = SEO + PPC.
Funkcjonowanie w social mediach pozwala na zdobycie uwagi internautów i dotarcie do pożądanej grupy docelowej. Do tego rodzaju promocji można wykorzystać takie portale społecznościowe jak Facebook, TikTok, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, czy blogi. Publikowane treści mają przyciągnąć i zatrzymać uwagę odbiorcy na dłużej. Właśnie w tym tkwi klucz do sukcesu. Pamiętajmy jednak, że realizowana za ich pomocą komunikacja musi być spójna z pozostałymi działaniami marketingowymi.
- content marketing
Jego głównym zadaniem jest budowanie długotrwałych relacji z odbiorcą w celu zdobycia jego zaufania i lojalności. W jaki sposób to osiągnąć? Poprzez przekazywanie mu wiarygodnych i wartościowych treści związanych z daną branżą. Można to zrobić za pomocą artykułów, wpisów na blogu, webinarów, podcastów, poradników, infografik, czy raportów. Dzięki czemu obie strony, zarówno firma, jak i potencjalny klient, odnoszą korzyści.
- e-mail marketing
Jest to forma marketingu internetowego wykorzystująca jako narzędzie komunikacji pocztę elektroniczną. Do najpopularniejszych narzędzi w tym przypadku zaliczamy: newslettery, biuletyny wewnętrzne, czy reklamy w wiadomościach email.
- marketing smsowy
Ten rodzaj marketingu opiera się na komunikacji z potencjalnym klientem za pomocą wiadomości tekstowych. W ten sposób możemy informować go o promocjach, podziękować za skorzystanie z naszej oferty, czy zareklamować najnowszy produkt.
Czy prowadząc biznes trzeba korzystać ze wszystkich gałęzi digital marketingu? Oczywiście, że nie. Ważne, aby podejmowane działania były przemyślane. Należy je zacząć od stworzenia indywidualnej strategii. Jeśli kompletnie nie wiesz, jak się za to zabrać, powierz to zadanie specjalistom, którzy dysponują nie tylko ogromną wiedzą, ale i niezbędnymi narzędziami, które pomogą rozkręcić twój biznes.