Powracamy do tematu optymalizacji stron internetowych. Jednym z jej najważniejszych etapów jest optymalizacja techniczna. Na czym polega?
Optymalizacja techniczna to inaczej optymalizacja kodu strony. Chodzi o to, aby wykryć i usunąć różnego rodzaju błędy występujące na twojej witrynie. Są one bowiem bardzo poważną przeszkodą, która staje na drodze do sprawnego pozycjonowania. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzą albo profesjonalne narzędzia, albo programiści.
Szybkość ładowania witryny
Wpisujesz w wyszukiwarkę adres witryny i oczekujesz, że błyskawicznie zobaczysz jej treść. Czyż nie? Google ma tego świadomość i dlatego szybkość ładowania witryny widnieje już od dłuższego czasu na liście oficjalnych czynników wpływających na pozycjonowanie. Wyszukiwarka sprawdza więc, ile czasu minęło od momentu wejścia na witrynę do chwili, gdy cała jej treść została załadowana. Im mniej czasu upłynie do etapu wyświetlenia treści, tym lepiej.
Optymalizacja adresu URL
Aby adres był odpowiednio zaindeksowany przez wyszukiwarkę musi spełniać szereg określonych wymogów. Jakich? Przede wszystkim nie może zawierać polskich znaków, ani znaków szczgólnych typu #&, !%, nie powinien być rozdzielony podkreślnikiem. Poza tym nie może być zbyt długi. Ważne też, aby odnosił się do zawartości strony.
Poprawność działania
Zwróć też uwagę, czy każda zakładka na twojej stronie działa w sposób poprawny. Jeśli wyszukiwarka „wykryje” na witrynie wiele błędów typu 404, będzie to dla niej sygnał negatywny.
Przygotowanie i wdrożenie mapy strony
Wybierając się na wycieczkę w obce miejsce, mapa wydaje się elementem niezbędnym. Tak samo jest w przypadku robotów od wyszukiwarek. Jeśli stworzysz im odpowiednią mapę, będą mogły łatwiej zrozumieć strukturę twojej witryny i dzięki temu poruszanie się po stronie nie sprawi im problemu.
Utworzenie i dodanie na stronie pliku robots.txt
Plik tekstowy robots sprawi, że nie wszystkie podstrony będą widoczne dla algorytmów Google. I właśnie o to chodzi. Dzięki niemu możesz bowiem zablokować te elementy, które nie są ważne z punktu widzenia wyników wyszukiwania.
Wdrożenie certyfikatu SSL
SSL zaszyfrować dane i zabezpieczyć je przez przejęciem. Uważasz, że jest to zbędne? Niekoniecznie. Pomyśl, co mogłoby się stać, jeśli twój serwis bankowy nie miałby certyfikatu SSL. Wyszukiwarka Google również jest zdania, że jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania strony. Jeśli go nie mamy, Google poinformuje użytkownika, że próbuje dostać się na stronie, która może być potencjalnie niebezpieczna.
Linki wewnętrzne
Zadaniem linków wewnętrznych jest kierowanie użytkownika w inne miejsce, ale znajdującego się w obrębie tego samego serwisu. Dzięki nim ułatwiasz poruszanie się po twojej stronie i przy okazji sprawiasz, że odbiorca spędza na niej więcej czasu. Takie działania procentują na różne sposoby. Między innymi są doceniane właśnie przez wyszukiwarkę Google. Pamiętaj jednak, aby rozmieszczenie hiperłącz było dokładnie przemyślanie – rozrzucanie ich bez pomysłu przyniesie odwrotny efekt.
Eliminacja duplikacji treści
Poprzez duplikację treści wyszukiwarka Google rozumie nie tylko skopiowanie treści z innej strony, ale także fakt istnienia strony głównej pod różnymi adresami URL, np. mojastrona.pl i mojastrona.pl/index.html Google traktuje je jako dwie odrębne witryny o tych samych treściach – jedna zdaniem wyszukiwarki jest oryginalna, a druga to kopia. Tego rodzaju – często nieświadome – błędy należy błyskawicznie naprawić.