Edge Rank – co to jest?

EdgeRank to algorytm określający wyświetlanie postów w Aktualnościach użytkowników. Algorytm ocenia, czy dany wpis jest ciekawy dla fanów, a jeśli tak, to w jakiej grupie. Wpisy, które przebiją się wśród innych muszą być zatem interesujące dla użytkownika – zaangażować i zachęcić do interakcji. EdgeRank wpływa bezpośrednio na zasięg postów. Ma w związku z tym ogromne znaczenie dla pracy administratorów fanpage’y – muszą oni przykładać szczególną uwagę do publikowanych postów (publikowanie czegokolwiek kiedykolwiek – jak to było kiedyś, w czasach początków Facebooka, już nie wystarcza).

edgerank – socialbakers
Źródło: socialbakers.com

Time Decay – oznaczający świeżość i aktualność wpisu. Czyli im post nowszy, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on wyświetlony, z biegiem czasu to prawdopodobieństwo relatywnie spada.

Affinity – tłumaczony jako intensywność interakcji, czyli to, z kim i w jaki sposób najczęściej użytkownicy komunikują się na Facebooku. System ocenia, których stron (i innych użytkowników) statusy użytkownik lubi, które wpisy komentuje czy udostępnia i w przyszłości wyświetla częściej aktualności od tych fanpage’y/użytkowników. Co ważne, najbardziej istotne są obustronne działania – by wskaźnik Affinity był wyższy, ważna jest interakcja z obu stron (komentarze do wpisów fanpage’a i jego odpowiedzi na te komentarze).

Weight – czyli waga aktywności. Premiowane są te aktywności, które wymagają od użytkownika większego zaangażowania. Najwyżej w skali znajdują się udostępnienia, które „ważą” więcej niż komentarze, a te ważą więcej niż kliknięcia „lubię to” (szacuje się, że 4 kliknięcia „lubię to” są równoznaczne wadze 1 komentarza, a 2 komentarze ważą tyle ile 1 udostępnienie).

EdgeRank wydaje się być bezwzględny. Algorytm skutecznie uniemożliwia dotarcie postów do wszystkich fanów strony. Zamieszanie z wyświetlaniem postów ma oczywiście jeden cel – Facebook dąży do tego, by w komunikacji z fanami coraz większą rolę odgrywały posty promowane („jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze”…).

EdgeRank wymusza także na adminach stronach przygotowywanie i publikowanie coraz ciekawszych i bardziej angażujących wpisów. Dobry post to taki, który wzbudzi spore emocje wśród użytkowników, które sprowokują ich do aktywności – do dyskusji w komentarzach lub do udostępnień. Taki post będzie lubiany, komentowany, udostępniany. Jeśli w chwili publikacji post zostanie pozytywnie odebrany przez fanów, automatycznie zostanie wyświetlony pozostałym użytkownikom, których EdgeRank początkowo nie brał pod uwagę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *