Instagram w rywalizacji z Facebookiem i Twitterem
W telegraficznym skrócie Instagram to bezpłatna aplikacja (i serwis społecznościowy) służący do dzielenia się z innymi użytkownikami zdjęciami i krótkimi filmami. Aplikacja umożliwia prostą edycję zdjęć i nakładanie na nie filtrów. W 2012 roku Facebook dostrzegł potencjał Instagrama kupując go za astronomiczną kwotę 1 miliarda dolarów. Przez 5 lat istnienia, liczba Instagramowiczów dynamicznie wzrastała przekraczając pod koniec 2014 roku 300 mln aktywnych użytkowników.
Za popularnością tej sieci społecznościowej przemawia na pewno jej prostota i sposób komunikowania się z pozostałymi użytkownikami. Niemal każdy z nas posiada smartfona. Każdego dnia robimy coraz więcej zdjęć, którymi chętnie dzielimy się z innymi. Proste narzędzie do edycji zdjęć pozwala nam nadać im ciekawy wygląd i udostępnić je innym w kilkanaście sekund po jego wykonaniu wybranym znajomym. Potencjał Instagrama tkwi również w formie przekazu. Użytkownicy mediów społecznościowych kochają przekaz graficzny. Znacznie chętniej wchodzą oni w interakcję z markami udostępniającymi ciekawe grafiki niż w przypadku innego rodzaju treści. Żyjemy w coraz większym biegu, to właśnie dlatego przekaz w formie obrazowej jest tym, z którym najszybciej i najchętniej się zapoznajemy i na który reagujemy.
Podobnie jak w przypadku innych mediów społecznościowych istotne jest przygotowanie harmonogramu publikacji naszych postów. Jak wspomniała powinniśmy być spontaniczni, ale w sposób zorganizowany. Wyjątek od publikacji zgodnie z harmonogramem stanowią ciekawe, nagłe wydarzenia. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby chwycić za telefon i podzielić się zdjęciem z całym światem. Równolegle do harmonogramu powinniśmy przygotować treści, którymi chcieli byśmy podzielić się z innymi. Dobry pomysł często zajmuje znacznie więcej czasu niż jego realizacja. Czy w następnym poście znajdzie się grafika czy wideo, co się na niej znajdzie, do kogo chcemy ją skierować, jaką treść umieścimy pod zdjęciem jakimi hashtagami chcemy ją opisać i oraz to, czy i o kim wspomnimy w danym poście. Każdorazowo musimy sobie odpowiedzieć na te pytania. Nowe, niezagospodarowane konto na Instagramie nie istnieje praktycznie dla pozostałych użytkowników. Aby w pełni wykorzystać jego potencjał warto zapoznać się z kilkoma prostymi zasadami.
Taguj, taguj i jeszcze raz taguj
Hashtagi, czyli pojedyncze wyrazy bądź też wyrażenia wielowyrazowe bez spacji poprzedzone znakiem #, to główne narzędzie pozwalające dotrzeć z naszymi postami do szerokiego grona odbiorców. Przed przygotowaniem każdego posta warto przeanalizować jakie hashtagi są popularne (top 100 hashtag) dla naszej branży lub naszych produktów. Instagram daje nam możliwość wykorzystania maksymalnie 30 hashtagów. Jest to o tyle istotne, że przekroczenie tej granicy spowoduje, publikację naszego postu bez żadnego tagu. 15 hashtagów pod postem to liczba najbardziej optymalna. Tagi współtworzą użytkownicy. Jeżeli uda nam się stworzyć popularny tag możemy być pewni, że będą się nim posługiwały tysiące użytkowników.
Interakcja to podstawa
Instagram, podobnie jak inne serwisy społecznościowe, służy do prowadzania dialogu z pozostałymi uczestnikami. Publikacja treści nie wystarcza (przynajmniej na początku). Konieczna jest również interakcja. W Instagramie możemy wchodzić w interakcje z pozostałymi poprzez polubienie (zaserduszkowanie) cudzych publikacji, komentowanie i odpowiadanie na komentarze, wysyłanie wiadomości oraz śledzenie innych profili. Naszym głównym celem jest dotarcie do potencjalnych klientów oraz nawiązanie z nimi stałej relacji, poprzez polubienie naszego profilu. Wspomniane wyżej hashtagi to dobry początek w tworzeniu relacji z klientami. Nie należy jednak tylko do nich się ograniczać
Instagram to również video
Oprócz zdjęć na naszym portalu można promować również krótkie (nie przekraczające 15 sekund) materiały wideo. Aplikacja umożliwia nam prostą obróbkę filmików oraz nakładanie na nie podobnie jak w przypadku zdjęć filtrów. Badania pokazują, że ponad 60% marek obecnych na Instagramie udostępniło przynajmniej jeden filmik. Materiały wideo to dobry sposób na uatrakcyjnienie naszego „statycznego” profilu.
Nie tylko produkty
Profile udostępniające wyłącznie treści marketingowe szybko tracą na popularności. Stałą relację pozwolą nam zbudować różnorodne treści stymulujące uczucia użytkowników. Rozśmieszaj, wzruszaj, zmuszaj do myślenia. Za każdą marką czy też firmą kryją się jakieś emocje. Warto je zidentyfikować i wykorzystać w naszej komunikacji.
Nagradzaj zaangażowanie
Nasi fani, szczególnie ci zaangażowani, to bardzo cenny zasób. Większość z nich (ponad 65%) śledzi na Instagramie marki, ponieważ chcą być przez nie nagradzani. Jeżeli twój budżet na to pozwala, nagradzaj najbardziej zaangażowanych fanów kodami promocyjnymi, organizuj konkursy lub wchodź z nimi w interakcję. Wierny fan na Instagramie z dużym prawdopodobieństwem zostanie naszym klientem.