EdgeRank to algorytm określający wyświetlanie postów w Aktualnościach użytkowników. Algorytm ocenia, czy dany wpis jest ciekawy dla fanów, a jeśli tak, to w jakiej grupie. Wpisy, które przebiją się wśród innych muszą być zatem interesujące dla użytkownika – zaangażować i zachęcić do interakcji. EdgeRank wpływa bezpośrednio na zasięg postów. Ma w związku z tym ogromne znaczenie dla pracy administratorów fanpage’y – muszą oni przykładać szczególną uwagę do publikowanych postów (publikowanie czegokolwiek kiedykolwiek – jak to było kiedyś, w czasach początków Facebooka, już nie wystarcza).
edgerank – socialbakers
Źródło: socialbakers.com
Time Decay – oznaczający świeżość i aktualność wpisu. Czyli im post nowszy, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on wyświetlony, z biegiem czasu to prawdopodobieństwo relatywnie spada.
Affinity – tłumaczony jako intensywność interakcji, czyli to, z kim i w jaki sposób najczęściej użytkownicy komunikują się na Facebooku. System ocenia, których stron (i innych użytkowników) statusy użytkownik lubi, które wpisy komentuje czy udostępnia i w przyszłości wyświetla częściej aktualności od tych fanpage’y/użytkowników. Co ważne, najbardziej istotne są obustronne działania – by wskaźnik Affinity był wyższy, ważna jest interakcja z obu stron (komentarze do wpisów fanpage’a i jego odpowiedzi na te komentarze).
Weight – czyli waga aktywności. Premiowane są te aktywności, które wymagają od użytkownika większego zaangażowania. Najwyżej w skali znajdują się udostępnienia, które „ważą” więcej niż komentarze, a te ważą więcej niż kliknięcia „lubię to” (szacuje się, że 4 kliknięcia „lubię to” są równoznaczne wadze 1 komentarza, a 2 komentarze ważą tyle ile 1 udostępnienie).
EdgeRank wydaje się być bezwzględny. Algorytm skutecznie uniemożliwia dotarcie postów do wszystkich fanów strony. Zamieszanie z wyświetlaniem postów ma oczywiście jeden cel – Facebook dąży do tego, by w komunikacji z fanami coraz większą rolę odgrywały posty promowane („jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze”…).
EdgeRank wymusza także na adminach stronach przygotowywanie i publikowanie coraz ciekawszych i bardziej angażujących wpisów. Dobry post to taki, który wzbudzi spore emocje wśród użytkowników, które sprowokują ich do aktywności – do dyskusji w komentarzach lub do udostępnień. Taki post będzie lubiany, komentowany, udostępniany. Jeśli w chwili publikacji post zostanie pozytywnie odebrany przez fanów, automatycznie zostanie wyświetlony pozostałym użytkownikom, których EdgeRank początkowo nie brał pod uwagę.